Vliegtuig-en Scheldebouw

 

In 1934 werd ter diversificatie van de producten de vliegtuigafdeling van de firma H. Pander & Zonen in Den Haag overgenomen, terwijl tevens contact gezocht wordt met Dornier voor eventuele bouw van vliegboten voor de Marineluchtvaartdienst.

Het eerste vliegtuig dat bij de Schelde werd ontworpen was de S.12 PH-KGH voor de Amsterdamse industrieel en bekende sportvlieger Klaas de Geus van den Heuvel, vandaar de registratie PH-KGH.
Later volgde er nog de Scheldemusch, het vliegbootje de Scheldemeeuw, en o.a. de S20, S21.

Licentiebouw Dornier Do 24
Op 13 april 1938 verleende Defensie de officiële opdracht aan Aviolanda in Papendrecht en de Schelde voor de eerste serie van 18 stuks vliegboten.
De Schelde bouwde de vleugels en motorgondels die vervolgens per binnenschip naar Aviolanda werden verscheept.
Vanaf de bezetting werd er verder gebouwd voor de Seenotdienst van de Luftwaffe.
Vanwege de bombardementen op de Schelde waarvan er tien bommen op de vliegtuigmontagehal vielen werd besloten dat de gehele vleugelfabricage naar de reeds bestaande Schelde-fabriek aan de Kilkade in Dordrecht moest worden overgebracht.

De afdeling vliegtuigbouw van de Schelde bleef ook na de oorlog in Dordrecht gevestigd.
De Schelde ging meteen aan de slag met het ontwerpen van autobus carrosserieën die op het chassis van Crossley’s konden worden gebouwd in samenwerking met carrosseriebouwer Verheul. Andere merken waren Bedfords en Dodges. Er was immers een groot gebrek aan autobussen na de oorlog.

In 1951 ontving de Schelde in Dordrecht een eerste opdracht voor seriebouw van 75 SAAB 91B Safirs met bijbehorende onderdelen bestemd voor de Zweedse luchtmacht Sk 50’ en acht voor de vliegschool van Sabena op Grimbergen.
Dit betekende dat de Schelde opnieuw een belangrijke plaats innam in de nationale vliegtuig industrie.

De afdeling vliegtuigbouw van de Schelde werd in 1954 overgenomen door Fokker.
De eveneens in Dordrecht bestaande lichtmetaal activiteiten worden overgeplaatst naar Vlissingen en ondergebracht in de vooroorlogse vliegtuigbouwloodsen.

 

 

In de loop van de tijd veranderde men de naam van afdeling Lichtmetaal in Scheldebouw. Men bekwaamde zich in aluminium gevelbouw, het maken van binnenwerken voor pantserwagens en meubels voor de fregatten.

In 1978 vestigde Scheldbouw zich in Middelburg.

In 1995 werd Scheldebouw verkocht aan de Italiaanse gevelbouwer Permasteelisa.